Mensen vragen vaak adviezen over hoe het beste af te vallen. Het echte antwoord is dat je vaak jouw eigen manier moet vinden om af te vallen en vooral om op gewicht te blijven. Mensen hebben namelijk ieder hun eigen wensen. De een wil alcohol blijven drinken, terwijl dit uiteraard niet gezond is. De ander wil niet sporten of chocola niet laten staan. Uiteindelijk moet je jouw eigen do’s & don’ts bepalen. Daarom in deze blog heel veel tips! Je hoeft ze dus niet allemaal niet te volgen, maar pak eruit wat bij jou past!

 

1. Ontbijt altijd

Ontbijt zet jouw lichaam aan, waardoor je ook jouw verbranding start en je jezelf energie geeft om de dag goed te beginnen.

2. Creer 6 vaste eetmomenten op een dag

Dus ontbijt, een tussendoortje, lunch, een tussendoortje, avondeten en later op de avond nog iets, is een mooie verdeling. Op deze manier blijft je suikerspiegel op pijl en blijft ook jouw energie in balans. Hierdoor zul je minder craving ervaren naar suikerhoudend eten.

3. Wacht 20 minuten voordat je meer gaat eten

Soms heb je nog honger nadat je een goede lunch of stevig bord avondeten op hebt. Geef jouw eten de tijd om het te laten zakken. Wanneer je vol zit (80% van je maaginhoud) komt er pas na ongeveer 20 minuten een signaal naar jouw hersenen dat je daadwerkelijk vol zit. Heb je dus nog trekt, wacht even 20 minuten om te bepalen of je daadwerkelijk meer nodig hebt.

4. Check calorieen van jouw favoriete eten & drinken

Bewust zijn, creert motivatie voor verandering. Kijk op de calorieenchecker van het voedingscentrum https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/hoeveel-calorieen-zitten-erin-.aspx en gebruik het schema wat in deze link te vinden is: http://afvallenmetbart.nl/verandering-van-eten-en-drinken/

5. Weet waarom je ongezond eet

Bedenk bij elk moment wanneer je ongezond eet: ‘Waarom vind ik het nu belangrijk om ongezond te eten?’Eten staat vaak symbool voor gezelligheid, troost, verveling of iets anders. Wanneer je hier bewust bij stil staat, kun je ook nadenken over alternatieven. Er zijn namelijk meerdere manieren in het leven om het gezellig te hebben, troost te ervaren of jezelf te vermaken.

6. Verander je omgeving

Zet al het ongezonde voedsel uit het zicht en het gezonde eten in het zicht. Natuurlijk weet je dan nog steeds waar de chocola ligt, maar op onbewuste momenten wordt je niet onnodig getriggerd om ongezond te eten. Je moet anders namelijk, elke keer wanneer je iets ongezonds lekkers ziet, een bewuste keuze maken om Nee te zeggen. Maak het jezelf dus niet moeilijker dan nodig.

7. Vraag hulp

Zeg dat je bewuster met je eten wilt omgaan en maak dit concreet wat hierin voor jouw prettig is. Mogelijk is het fijn om instructies te geven over wat je wel en niet meer wilt krijgen als cadeau (niet weer wijn of chocola) of welke boodschappen je liever niet meer in huis wilt hebben.

8. Eet en drink kleiner

Hiermee bedoel ik, eet van een kleiner bord en drink uit een kleiner glas. De mens is namelijk geneigd om een bord of glas geheel te vullen en het vervolgens ook geheel op te eten. Op deze manier kun je jezelf onbewust beinvloeden om niet te veel te eten.

9. Kauwen, kauwen, kauwen

Het is simpel. Wanneer je goed om je eten kauwt en langzaam eet, zul je jezelf sneller verzadigd voelen en dus niet te veel eten.

10. Neem eten mee naar het werk

Er wordt wel eens gezegd: ‘Regeren is vooruitkijken’.  Neem jezelf bij de hand en neem je eten mee naar het werk. Dit voorkomt het risico dat je een snelle, en vaak ongezonde, hap eet tijdens de lunch.

11. Drink water voordat je gaat eten

Maak het een gewoonte om voor elke maaltijd 1 of 2 glazen water te drinken. Water drinken is goed voor je en vult je maag ook, waardoor je sneller vol zit.

12. Doe nooit boodschappen met een honger gevoel

Ga nooit boodschappen doen wanneer je honger hebt. De kans dat je meer ongezonde producten koopt, is namelijk levensgroot. Je hebt namelijk de neiging om te bepalen wat je wilt eten aan de hand van het gevoel op dat moment. Zorg dus voor een gevulde maag doordat je gaat inslaan.

13. Maak een boodschappenlijstje

Wanneer je een boodschappenlijstje maakt en jezelf hierop richt, zul je minder snel geneigd zijn om ongezonde producten te kopen.

14. Eet met je verkeerde hand

Rustig eten is goed om een gezond eetpatroon te ontwikkelen, maar dit kan lastig zijn. Oefen rustig eten door met je verkeerde hand te eten. Ben je rechtshandig, eet dan eens met links.

15. Twee stuks fruit

Het advies is om twee stuks fruit per dag te eten. Wanneer je dit moeilijk vindt, neem ook je stuks fruit mee naar het werk. Dit stimuleert jouw gezonde eetpatroon.

16. Eet vaker met stokjes

Natuurlijk kan het niet altijd, maar met stokjes eten stimuleert langzamer eten, dus kleinere porties eten. Helpt weer voor het gevoel van verzadiging.

17. Tandenpoetsen

Ben je bang dat je ongezond gaat eten of te veel van het ongezonde eet? Poets je tanden. Hierdoor verdwijnt de smaak uit je mond indien je toch wat gegeten hebt en voelt je mond weer fris. Dit kan helpen niet meer iets ongezonds te pakken.

18. Op tijd naar bed

Heb je de neiging om laat op te blijven? De kans dat je dan meer en vaker ongezond eet is groter. Wanneer je namelijk langer op bent gedurende de dag, zal je langer wakker en alert moeten blijven. Onbewust weet jouw lichaam dat suikers hierbij helpen. Eerder naar bed gaan, kan dus helpen wanneer je de neiging hebt om ongezonder te eten later op de avond.

19.  Rust wanneer je moe bent

Iedereen heeft het druk. Wanneer men moe is, zoekt men bewust of onbewust iets om toch door te gaan. Suikerhoudend eten of drinken helpt om jezelf energiek te blijven voelen. Heb je het daadwerkelijk zo druk waardoor je nooit kan toegeven aan je vermoeidheid? Verander dan iets in de drukte van jouw len en anders, pak die rust. Ga 10 minuutjes op de bank liggen voor een powernap. Zo kom je ook weer in je energie!

20. Plan je ongezonde momenten

Waarschijnlijk zul je toch ongezond eten van tijd tot tijd. Maak afspraken met jezelf en plan het. Je kan er dan uitkijken naar die momenten en dit kan je sterken om het op andere momenten niet te doen.

21.  Verander je vervoer

Zij er dingen die je lopend kunt doen, die je nu op de fiets doet? Zijn er dingen die je kunt fietsen die je nu met de auto doet? Verander dit in kleine stapjes en zo wen je aan jouw nieuwe gezonde leefstijl!

22.  Vergroot je portie groenten

200 gram groenten is de richtlijn voor ieder mens per dag. Dit is moeilijk haalbaar, maar er is ook een truc die hier een grote bijdrage aan kan leveren. Namelijk bij elk recept je portie groenten verhogen ten opzichte van het vlees/vis/aardappelen/pasta/rijst etc. Hierdoor eet je gezonder en met minder calorieen.

23. Doe 1x per week boodschappen

Hoe vaker je in de supermarkt komt, hoe vaker je het risico loopt om ongezond eten te kopen. Wanneer je 1 x per week boodschappen doet, is het makkelijker om gezonder te gaan eten en loop je tegelijkertijd minder risico op ongezonde hapjes tussendoor.

24. Eet zonder beeldscherm

Uit onderzoek blijkt dat mensen vaker meer eten wanneer men eet terwijl men iets anders aan het doen is. Je gaat onbewust door met eten. Creer dus altijd een bewust moment waarop je gaat eten. Zorg er dus ook voor dat je met je hoofd bij het eten bent en niet bij je werk, een TV-programma of Youtube-filmpje.

25. Samen sporten

Alleen sporten vraagt meer van je motivatie. Wanneer je samen sport, zul je vaker gaan op de momenten wanneer je eigenlijk niet zo’n zin hebt.

26. Vast slaapritme

Zorg dat je, ook in het weekend, zoveel mogelijk op vaste momenten naar en uit bed gaat. Dit bevorderd een goede slaap. Wanneer je namelijk slecht slaapt en jezelf meer moe voelt op de dag, zul je sneller craving ervaren naar suikerhoudend eten en drinken ervaren, omdat je dan op zoek bent naar sneller energie-gevers gedurende de dag.

27. Voldoende ontspanning gedurende de week

Plan voldoende ontspanning, door te sporten, wat te lezen, in bad te gaan liggen, muziek luisteren, noem maar op. Wanneer mensen stress ervaren, kan men namelijk vaak niet meer bewust bezig zijn met het veranderen naar een gezond eetpatroon. Ontspanning is dus noodzakelijk om bewust te veranderen in jouw eetgedrag.

28. Bewegen kan ook in plaats van sporten

Geregeld hoor ik mensen zeggen dat ze gewoon geen sporters zijn. Dat is prima, maar bewegen kan wel. Stimuleer jezelf bijvoorbeeld om eens een rondje te wandelen of te fietsen, na het avondeten of in het weekend.

29. Verander je routes

Kom je vaak langs lekkere eettentjes en ga je voor de bijl? Verander je wandel-/fiets- of autoroute zodat de verleiding minder wordt.

30.  Doe de online training

Wanneer je lid wordt van mijn nieuwsbrief, ontvang je geheel gratis mijn online training,  zodat jij ook komt tot blijvend gewichtsverlies http://afvallenmetbart.nl/

31. Koop koekjes voor visite

Mensen kopen vaak koekjes onder het motto: ‘Dan is er iets in huis voor visite’. Vervolgens zijn de koekjes op voordat er ooit visite is geweest. Wanneer je weet dat er visite komt en je wilt zelf niet ongezond eten, kies dan koekjes die jij niet lekker vindt maar zij wel. Dit kun je ook doen wanneer je samen woont met je partner en/of kinderen. Koop gericht iets wat zij wel lekker vinden, maar jij niet. Zo bescherm je jezelf voor extra verleiding.

32. Doe een leefstijltest

WIl je weten wat voor jouw specifiek goed is om jezelf op te richten om te komen tot een betere leefstijl? Doe je leefstijltest en je weet het: http://afvallenmetbart.nl/leefstijltest/

33. Focus niet op de weegschaal

Wanneer je wilt afvallen, gaan veel mensen te vaak op de weegschaal staan. De weegschaal motiveert soms en soms juist niet. Wanneer je blijvend gewicht wilt verliezen, zul je echter moeten focussen op de verandering van jouw leefstijl. Schrijf elke stap, hoe klein ook, op, wanneer je start met jouw gedragverandering naar een gezondere leefstijl. Wanneer je jezelf hierop blijft focussen en elke stap opschrijf, volgt je gewicht uiteindelijk vanzelf.  Je kan namelijk niet zwaarder worden wanneer je alleen maar positieve gezonde stappen neemt in je leven.

34. Ben eerlijk naar jezelf

‘Het is waanzin om altijd hetzelfde te blijven doen en toch een ander resultaat te verwachten’. Dit is een bekende uitspraak die vaak te maken heeft met eerlijk zijn naar jezelf. Wil je daadwerkelijk iets veranderen in jouw leven? Of wil je eigenlijk helemaal niets veranderen en gewoon 10 kilo minder wegen? Indien je vooral het tweede wilt, zal er ook niets veranderen. Maak dus een bewuste keuze en accepteer dat dit betekent dat je daadwerkelijk iets moet veranderen in je leven.