Afvallen begint met compassie

‘Ik moet nu echt iets aan sport gaan doen’. ‘Waarom kan ik niet gewoon één chocolaatje nemen!’ ‘Ik moet gewoon eens gezond gaan eten.’ ‘Ik ben gewoon zwak.’ Vaak hoor ik een reeks van verwijten wanneer ik met iemand voor het eerst in gesprek ben. Men voelt zich onmachtig ten opzichte van haar/zijn eigen eetgedrag en vervallen in negatieve gedachten over zichzelf. Vaak is het namelijk al de zoveelste poging gestart vanuit frustratie of hoop op het nieuwe wonderdieet wat nu op de markt is. Soms duurt het lang, vaak heel kort en de jojo doet weer zijn werk….

Compassie als tegenreactie

Iedereen toont compassie, maar het gebeurd vaak op de verkeerd manier. Mensen gaan eerst over hun eigen grenzen op andere vlakken. Men werkt 60 uur per week, zegt ‘ja’ tegen dingen waar men geen zin in heeft of men vraagt fysiek te veel van zichzelf. Dit zijn allemaal momenten die compassie tot gevolg hebben. Als beloning, troost of vanuit een ander idee vind men dat zij/hij wel wat verdient heeft. Op dat moment toon je dus compassie voor jezelf. Daar is niks mis mee. Het wordt alleen een probleem wanneer je overgewicht hebt en eten jouw manier is om compassie voor jezelf te creëren. Compassie is dan een tegenreactie op eerder getoond gedrag. Vaak keur je het eetgedrag in jezelf goed, omdat je ergens anders dus eigenlijk over je grens bent gegaan. Je had dus teveel van jezelf gevraagd.

Begrens jezelf of creëer een alternatief

Nu kun je hier op twee manier mee omgaan. Je kunt compassie tonen door jouw eigen grenzen te respecteren of je kunt alternatieven inzetten om het gevoel van compassie (waar je toch behoefte aan hebt), anders vorm te geven .

Om je eigen grenzen te kunnen respecteren, moet je ze leren kennen en vast weten te houden. Wanneer je dit goed doet, heb je een betere innerlijke balans en zal je compassie voor jezelf ervaren in het moment doordat je vaker ‘nee’ zegt op werkopdrachten of andere vragen van jouw omgeving. Beter opkomen voor jezelf, geeft namelijk een goed gevoel over jezelf waardoor je een gevoel van trots kan ervaren. De tijd en ruimte die daarmee ontstaat ervaar je dan als een eigen gecreëerde beloning.

Maar soms is het erg moeilijk om je grenzen te bewaken. Natuurlijk kan dit voorkomen. Het is dan belangrijk dat je beseft dat de behoefte aan compassie voor jezelf blijft bestaan én dat je een alternatief hebt. Bedenk voor jezelf hoe jij compassie voor jezelf kunt tonen. In plaats van iets lekkers (ongezonds) eten kan het ook zijn dat je even in een lekker warm bad gaat liggen, naar de sauna, een avondje theater voor jezelf plant of simpelweg een avondje helemaal niets hoeft van jezelf.

Wanneer je op deze manier naar jezelf gaat kijken en jezelf de ruimte geeft die je nodig hebt om je dagelijkse bestaan, kan eten een andere plek gaan innemen in je leven. Op deze manier leer je oog houden voor jezelf, waardoor je gewicht kan gaan verliezen zonder te vervallen in verwijten naar jezelf.