21 kilometer mudrun…

Tja, dat is best afzien, bergje op, bergje af, door het water, touwklimmen, tijgeren et. etc. Maar het is gelukt en ik voel mij trots dat ik het gehaald heb. Hierna moest ik denken aan de periode waarbij ik mijzelf als doel gesteld had om  10 kilo af te vallen. Ook dat lukte, ik woog 93 kg en voelde mij trots. Juist op dat moment ligt het gevaar op de loer.

 

Stop met volhouden

Wanneer je jouw doel gehaald hebt, hoor je mensen vaak zeggen: ‘Nu moet ik het echt gaan volhouden’.  Maar eetverslaafdwat is het plan? Wat ga jij concreet doen om het vol te houden? Hardlopen is voor mij een nieuwe gewoonte geworden. Ik loop gerust 10 kilometer hard, sterker nog, ik doe dat met veel plezier zonder een gevoel van ‘moeten’. Maar 21 kilometer, nee… dat ga ik echt niet vol kunnen houden. Volhouden betekent vaak dat je van jezelf iets moet. Dat is hard werken. Wanneer je maar genoeg van jezelf moet, wordt je het vanzelf beu. Het is dus belangrijk om te weten wat jij nodig hebt om op gewicht te blijven in plaats van weten hoe je het gewicht bereikt.  Niemand zit namelijk te wachten op het jojo-effect.

 

Maak een lijstje

Een simpel lijstje kan jou al een eind op weg helpen. Pak een papier en maak twee kolommen. In de ene kolom schrijf je alleen de dingen die je doet om af te vallen. In de andere kolom zet je alleen de dingen die jij permanent in jouw leven gaat veranderen. Zo ga je zien welke dingen jou gaan helpen om op gewicht te blijven wanneer jij jouw streefgewicht gehaald hebt. Uiteindelijke heeft iedereen namelijk het doel om op een gezond gewicht te blijven. Afvallen is dus een middel voor het uiteindelijke doel.

 

Lees ook: Gezond afvallen in 3 stappen

Meer weten over mijn werkwijze? Kijk dan hier

 

Groetjes,

Bart Wirken

De ervaringsdeskundige Leefstijlcoach uit Utrecht