U kent het wel. Het is vrijdagavond, heerlijk weekend!  Geen zin om te koken, wel zin in lekker makkelijk eten en mogelijk een biertje of wijntje erbij, lekker ontspannen.  U heeft het namelijk wel verdient! Afijn, het lijkt vaak een startschot voor ongezond eten en drinken. Want we vinden stiekem best vaak dat we wat verdienen…

 

Toestemmingsgedachten

 

De gedachte: ‘Ik heb het nu wel verdient’, wordt in de verslavingszorg een toestemmingsgedachte genoemd. Het zijn dus gedachten waarbij u uzelf toestemming geeft om te gebruiken. Deze toestemming zie ik ook vaak terugkomen in de praktijk bij ongezond eetgedrag.

Wanneer iemand zegt, ‘ik heb wel wat verdiend’, zie ik iemand namelijk nooit een stuk komkommer of wortel pakken. Het gevoel van, iets verdiend hebben, gaat samen met iets ongezonds.  Men eet een stuk chocolade, een frietje of drinkt een biertje of een wijntje.  Daarmee maakt u dopamine aan, het stofje wat een positief effect heeft op uw geluksgevoel. Het werkt op het beloningssysteem in uw hersenen, waardoor u uzelf goed voelt. Dit is natuurlijk een heerlijk gevoel wanneer u hard gewerkt hebt, of mogelijk juist wanneer u zich niet goed voelt en op zoek bent naar een goed gevoel.

De gedachte alleen al, kan het lichaam helpen om dopamine aan te maken. Uw lichaam heeft namelijk al, door de jaren heen, eten en drinken weten te herkennen als vrolijkmakers! De verwachting van dat stukje chocola of dat wijntje kan de dopamine al aanmaken. Kortom, lichaam en geest werken samen als één grote machine.

Wilt u leren hoe dit voor u werkt? Doe dan de online training en klik hier!

 

 

Nieuwe helpende gedachten

 

Het kan dus erg moeilijk zijn om weerstand te bieden tegen deze gedachten, dus wat kunt u hierin doen.

  1. Kom niet in de omgeving van de verleiding!  De toestemmingsgedachten worden aangewakkerd doordat u de omgeving herkent wanneer u deze gedachten krijgt. Doorbreek uw automatisme en zorg ervoor dat u de omgeving veranderd. Plof niet thuis op de bank om er vervolgens niet meer af te komen, maar spreek af met een vriendin, ga naar de sauna, de film en zorg zo voor een andere manier van ontspanning of afleiding. De andere vorm van ontspanning zult u ook als beloning ervaren.
  2. Deel uw gedachten!  Vaak voelen de toestemmingsgedachten als een duiveltje die blijft zeuren om dat lekkers. Spreek de gedachten uit en deel deze met iemand die u begrijpt. Door de gedachten uit te spreken, relativeert u de gedachten en kunt u er meer ontspannen meer om.
  3. Verander de gedachten. Het probleem is dat er vaak een kern van waarheid in de toestemmingsgedachte zit en dat knaagt.  De truc is om de gedachte zo om te buigen dat deze nog steeds klopt, maar niet meer vervelend is. Dus in plaats van: ‘Ik heb zo’n in dat wijntje’ , kunt u ook tegen uzelf zeggen: ‘Ik heb zin in dat wijntje, maar ik heb het niet nodig voor mijzelf’ . Door deze gedachte om te buigen, verlegt u de focus van het wijntje naar uzelf en blijft u niet in de eerste gedachte hangen.

 

Nu zijn deze tips natuurlijk maar een klein onderdeel van de puzzel om te komen tot blijvend gewichtsverlies. Geef uzelf de tijd om de gehele puzzel te leggen en zo komt u ook tot minder gewicht en meer jezelf!