Hoe kom je de feestdagen goed door?

Veel mensen gaan de feestdagen met plezier tegemoet. Het is een gezellig samenzijn met familie, vrienden en bekenden. Echter leeft ook de vraag: ‘Hoe kom ik deze feest-/ eetdagen door? Er is namelijk een overdaad aan eten, snoepjes, koekjes, taartjes, vijf-gangendiner het kan niet op. Wanneer je er dan voor kies om jouw eigen gemaakte maaltijd mee te nemen, krijg je waarschijnlijk scheve gezichten. De kans dat jij hiermee de sfeer beïnvloedt kan tevens groot zijn en voordat je het weet ben jij het mispunt. Kortom, dat klinkt niet gezellig. Het samen eten staat dus symbool voor de verbinding die je met elkaar hebt en wilt behouden. Je bent dus niet aan het eten omdat je honger hebt. De druk van de groep, de verleiding van het lekkere eten…. Dus hoe ga je daarmee om?

Tip 1: Ben je bewust van de symboliek van het eten!

Het eten staat dus voor het samenzijn en het hebben van aandacht voor elkaar. Leg je focus dus op de mensen waarmee je bent en geniet van de gesprekken en de aandacht die je aan elkaar geeft. Deze focus is fijn omdat je hiermee minder vaak/snel aan het eten hoeft te denken en mensen waarderen dat je aandacht hebt voor hen. Mensen zullen het ook beter accepteren wanneer je ervoor kiest om een taartje of koekje over te slaan. Mensen ervaren namelijk al dat je hen waardeert en het eten is dan niet meer de enige vorm waarop je erkenning geeft aan de ander. Kortom, door de aandacht te geven aan de ander blijft het voor iedereen een prettig samenzijn waarbij ieder zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt.

Tip 2: Sta jezelf iets toe

Belangrijk is het om niet te streng te zijn voor jezelf, maar ook de feestdagen niet als een excuus te zien om helemaal los te gaan. Het gaat om balans en je mag jezelf best iets meer gunnen. Het is wel slim om concreet met jezelf af te spreken wat je wel en niet gaat eten. Sla je taartjes af? Koekjes? Toetjes? Wat eet je wel? Eet je mogelijk vooraf iets gezonds zodat je minder in de verleiding komt te veel ongezonde voeding te nemen? Het beste werkt het wanneer je dit ook met iemand deelt die jou kan helpen. Het feit dat je de afspraak met jezelf deelt met een ander helpt vaak gevoelsmatig al.

Natuurlijk kunnen er nog 100 tips gegeven worden, maar blijf eerlijk naar jezelf toe. Dit voorkomt ook teleurstellingen naar jezelf. Jezelf opnieuw geestelijk op je kop geven dat het niet gelukt is, helpt niemand. Wanneer je nu merkt dat het toch erg lastig is om jezelf een grens te stellen. Onderzoek dan eens bij jezelf wat het zo moeilijk maakt jezelf een echte grens te stellen. Daar ben je meer mee geholpen dat toch maar weer een nieuw dieet te beginnen. Het volgen van een workshop bij mij kan daarbij helpen en wanneer je echt serieus aan de slag zou willen, bel mij dan gerust eens.

 

Groetjes,

Bart Wirken

Ervaringsdeskundige Leefstijlcoach