Klantwaardering: een 8 gemiddeld!

Tijdens de evaluatie kreeg ik gemiddeld een 8 van de groep mensen die afgelopen voorjaar deelgenomen hebben met mijn groepstraining ‘Eten naar Behoefte’.  Het is een prachtige score, waar ik ook echt trots op ben. Dit cijfer is echter ijkpunt en geen eindpunt. Zoals een streefgewicht ook een ijkpunt is en een eindpunt. Vaak zien mensen dit echter wel als het eindpunt. Het doel is namelijk gesteld én gehaald. Je mag dan ook zeker trots zijn, maar als het daarbij blijft gaat het vaak mis..

 

Niet streng zijn voor jezelf

Zoals ik zei, kreeg ik gemiddeld een 8 tijdens de evaluatie. Dat gaf natuurlijk een grote kick. Net als ieder mens ben ik namelijk ook gek op beloning. Zeker wanneer je ergens hard voor gewerkt hebt, is de neiging om jezelf te belonen erg groot. Hoe harder je gewerkt hebt, hoe groter de beloning mag zijn, is een veel voorkomende gedachte. Eten is dan ook een heerlijke beloning. Even nergens op letten en jezelf lekker laten gaan. Je bent streng voor jezelf geweest, je hebt jouw doel gehaald, dus nu mag je weer lief zijn voor jezelf. En daar is precies waar het fout gaat. Ik doel dan niet op, ‘je mag weer lief zijn voor jezelf’ maar op, ‘je bent streng voor jezelf geweest’. Het streng zijn voor jezelf is namelijk de inleiding voor die beloning en ongeremd genieten op het latere moment. Wanneer je streng bent voor jezelf, ben je ook gericht op het resultaat (lees: het streefgewicht halen) in plaats van het proces (lees: het streefgewicht halen en op dit gewicht blijven). Dit vraagt namelijk lief blijven voor jezelf, ook tijdens jouw proces van gewichtsverlies. Belangrijk is dus dat je veranderingen aangaat in jouw eetgedrag waarmee je door kan blijven gaan. Zoals ik in mijn eerdere blog schreef Afvallen is niet het doel,  gaat het dus om kleine stapjes die je makkelijk kan volhouden. Kleine stapjes maken jouw proces van afvallen duurzaam en voorkomt dat je te streng bent voor jezelf met alle risico’s van dien.

 

Ken jouw beloning!

Naast kleine stappen maken in de verandering van jouw eetgedrag, is het belangrijk om de beloning achter jouw eetgedrag te leren kennen. De beloning van eten is in basis: energie voor het lichaam verkrijgen. Het stilt de honger en zorgt ervoor dat jij blijft leven. Hiernaast is eten vaak ook ontzettend lekker en soms ook heel gezellig. Maar de beloning van eten zelf en eetgedrag is iets anders. Honger stillen en smaak zijn directe invloeden van het eten zelf. Wanneer je ervoor kiest om samen met een vriend te eten, vervult eten (ook) een ander rol. Eten is een manier om samen te komen en het gezellig met elkaar te hebben. Maar soms eet je ook uit verveling of omdat je jezelf troost. Dit zijn vormen van eten waarbij het eten een andere  functie krijgt. Het eten vervult dan een behoefte, maar deze behoefte is meer dan honger stillen of enkel voor de smaak. Het is belangrijk om naast, het veranderen van jouw leefstijl in kleine stapjes, deze behoeften van jezelf te leren kennen. Wanneer jij deze inzichten scherp hebt, leer je ook jouw grootste valkuilen kennen van jouw eetgedrag.

Diëten, taart afslaan bij een feestje, tijdelijk niet uit eten gaan of shakes eten in plaats van samen eten met het gezin gaan kunnen helpen bij afvallen, maar kunnen ten koste van jouw behoeften aan gezelligheid, ontspanning of andere behoeften. Focus jezelf dus niet op het streefgewicht, maar kijk ook naar wat jouw huidige (eet)gedrag al voor beloningen aan jou geeft. Dit is nodig om te komen tot duurzaam gewichtsverlies. Bij mijn werkwijze  kun je hier meer over lezen.

Voor nieuwe groepen die starten kun u HIER kijken.